Kontrola zaměřená na telefonování za jízdy
MĚLNICKO - Pouhá 1 vteřina může rozhodnout o přežití
V úterý 21. února 2023 se zejména dopravní policisté v silničním provozu zaměřili na věnování se řízení vozidla a zákaz držení záznamových a hovorových zařízení za jízdy. Samozřejmě dohlíželi i na dodržování dalších obecně platných ustanovení zákona číslo 361/2000Sb., o provozu na pozemních komunikacích a dalších předpisů souvisejících s provozem na pozemních komunikacích. Současně prováděli kontrolní činnost spojenou s pátráním po osobách, věcech a odcizených vozidlech.
Během několika hodin zkontrolovaly hlídky 119 vozidel. Zákon porušilo 40 řidičů, 38 z nich uložili policisté pokutu na místě v příkazním řízení, 2 porušení oznámili příslušnému správnímu úřadu k potrestání řidiče. Nejčastějším přestupkem, ve 12 případech, bylo nepoužití bezpečnostních pásů, dále špatný technický stav vozidla, v 9 případech, a v neposlední řadě právě telefonování za jízdy, 5x. Jeden z řidičů nadýchal více než 1 promile, jeden řídil pod vlivem drog.
Obdobně zaměřené kontroly budou pokračovat i v následujících dnech.
Proč použít ve vozidle bezpečnostní pásy?
Pasažéři vozidel by si měli v souvislosti s používáním bezpečnostních pásů hlavně uvědomit, že je to jeden z nejdůležitějších bezpečnostních prvků ve vozidle.
- Pásy vám pomáhají při jakékoliv srážce (čelní, boční, zadní, při převrácen vozu).
- Pomáhají po celou dobu havárie, i při déletrvající sériové srážce.
- Nebudete-li připoutaní, vaše tělo bude při čelní srážce pokračovat ve směru stejnou rychlostí, jakou jelo vozidlo v okamžiku srážky- dokud nenarazíte na palubní desku nebo čelní sklo.
- Pásy jsou důležité i při intenzivním brždění - jen se zapnutými pásy můžete bezpečně ovládat své vozidlo.
V případě nárazu do pevné překážky v rychlosti 50 km/h se vaše váha rovná šedesátinásobku vaší hmotnosti. Pokud vážíte např. 85 kg, budete muset udržet na místě více než 5 tun, bez pásu nemáte šanci.
Chcete zabít řidiče? Nepoutejte se vzadu.
- I na zadních sedadlech platí fyzikální zákony - na zadním sedadle budete v případě čelní srážky pokračovat ve směru jízdy stejnou rychlostí, jakou jelo vozidlo v okamžiku srážky.
- Budete-li nárazem vrženi vpřed, jste ohroženi stejnými riziky jako na zadním sedadle. Ohrožujete však nejen sebe, ale i řidiče a spolujezdce na předních sedačkách, při nárazu jim můžete zlomit vaz.
- I na zadních sedačkách vás chrání při všech typech dopravních nehod.
NEPIŠTE ZPRÁVY, NETELEFONUJTE, VĚNUJTE SE ŘÍZENÍ !
Při rychlosti 50km/h 1 vteřina zraku upřená na mobilní telefon znamená 14 ujetých metrů „bez“ řidiče
+
1vteřina reakční doba řidiče = dalších 14 ujetých metrů, než vozidlo začne brzdit
+
Náběh brzd + vlastní brzdná dráha vozidla = dalších 12 -14 metrů na suchém povrchu
= cca 40 metrů
POZOR!
Špatný způsob brzdění nebo zhoršené klimatické podmínky v zimě mohou brzdnou dráhu při 50 km/h prodloužit až o dvojnásobek!
I jedna vteřina může rozhodnout o přežití!
por. Mgr. Markéta Johnová
Nejnovější aktuality:
- Tři měsíce ve škole za námi. [20. listopadu, 14:41]
- Podzimní mlhy a déšť [7. listopadu, 14:41]
- Nezapomeňte na výměnu pneumatik [1. listopadu, 14:18]
- Památka zesnulých se blíží [1. listopadu, 14:12]
- Předjížděl na přechodu pro chodce na plné čáře [1. listopadu, 14:03]
- Odpoledne byla účastníkem dopravní nehody, večer nadýchala přes 4 promile [1. listopadu, 09:18]
- Muž si hrál na revizora [1. listopadu, 09:09]
- Dodržuj stanovenou rychlost! [23. října, 14:39]
- Buď v bezpečí [18. října, 14:33]
- Věnujte se řízení! [18. října, 13:58]
- Na agresivního muže vyjížděli strážníci několikrát [15. října, 16:20]
- Strážníci našli dvě hledané osoby během jednoho dne [15. října, 16:11]
- Upadla ve svém bytě, pomoc přišla po několika dnech [15. října, 16:05]
- Chovali se agresivně, skončili v poutech [15. října, 16:00]
- Mezinárodní den seniorů [7. října, 14:52]