Na kole jen s přilbou

2. srpna 2019, 14:05 Novinky
Tato aktualita je již více než pět let stará, nemusí obsahovat aktuální informace. » Otevřít nejnovější aktuality

MĚLNICKO – V úterý 30. července 2019 proběhla na Mělnicku dopravně bezpečnostní akce zaměřená na cyklisty. 

Dopravní policisté spolu s policistkou z oddělení tisku a prevence se zaměřili zejména na používání cyklistické přilby a její správné upevnění.

Dopoledne kontroly probíhali na cyklostezce podél Labe, v odpoledních hodinách v Kokořínském údolí.

Během akce jsme nezaznamenali vážnější porušení dopravních předpisů. Velmi potěšující byl fakt, že u dětí  je nošení přilby  již samozřejmostí a dospělí ji měli ve většině případů také.

Při komunikaci s cyklistou jsme provedli i vizuální kontrolu jízdního kola. Bílé, červené a oranžové odrazky a dvě na sobě nezávislé funkční brzdy jsou povinnou výbavou každého jízdního kola vždy. Za snížené viditelnosti je výbava doplněna předepsaným osvětlením. Poradili jsme nebo doporučili, co je třeba na kole nebo i na celkové výbavě cyklisty doplnit. Nechybělo ani provedení dechové zkoušky, zda cyklista není pod vlivem alkoholu. V České republice stále platí nulová tolerance nejen při řízení motorových vozidel, ale i kol, koloběžek.

Následně cyklisté dostali mapu s vyznačenými cyklostezkami, skládačku s radami nebo reflexní pásek.

Cílem preventivní akce Na kole jen s přilbou je přispět k vyšší bezpečnosti cyklistů v silničním provozu. I když zákon o silničním provozu cyklistům starším 18 let nepřikazuje mít při jízdě na hlavě upevněnou přilbu, dobře upevněná přilba na hlavě při nehodě může zachránit život nebo předejít vážným zraněním s trvalými následky. 

Nesprávným použitím rozumíme nošení nesprávné velikosti nebo nošení nevhodné přilby pro daný typ provozované cyklistiky. Helma musí mít vždy bezpečnostní certifikát a důležité také je, aby se snadno nerozepínala.

V roce 2018 zemřelo při dopravních nehodách na českých silnicích 565 osob. Z toho bylo 38 cyklistů, z nichž 30 nemělo přilbu.

Pro vykreslení následků pádů z kola můžeme přirovnat rychlost jízdy na kole k pádu z výšky na beton, která se mění v závislosti na rychlosti.

Cyklista, který jede rychlostí 15 km/h a spadne po hlavě z kola, jeho pád odpovídá pádu po hlavě na beton z výšky 1 metru. Při rychlosti 25 km/h se již pád rovná pádu z výšky 2,5 metrů.

Cyklisté mohou počítat s tím, že do konce prázdnin ještě proběhne několik takových preventivních  akcí.


Více také na : https://www.policie.cz/clanek/sprava-stredoceskeho-kraje-zpravodajstvi-bezpecne-na-kole.asp