Pomáháme seniorům, chráníme seniory – falešný bankovní úředník
MĚLNICKO - Současný trend, kdy se komunikace ve velké míře přesouvá do prostředí internetu, všem na jednu stranu usnadňuje život a umožňuje komunikaci s přáteli, na druhou stranu však nahrává podvodníkům. Ti používají různé praktiky, kterými se snaží důvěřivé jedince připravit o jejich úspory.
Jedním z aktuálních trendů těchto nezákonných praktik podvodníků je tak zvaný vishing.
Modus operandi jednoho z typických případů jednoduchý. Pachatel zatelefonuje na vytipované číslo v neobvyklou hodinu, často se tak stává v noci. Představí se jako pracovník banky, který zjistil napadení bankovního účtu. Falešní bankovní úředník následně tvrdí, že je velká hrozba ztráty finančních úspor a že je potřeba rychle jednat, aby tomu mohl zabránit.
Těmito slovy pochopitelně volané osoby vystraší a zároveň se je snaží přimět peníze z bankovního účtu převést na bankovní účet, který je dle jeho tvrzení bezpečný. Velmi často přitom argumentuje slovy, že se jedná pouze o dočasné bezpečnostní opatření a zajištěné peníze budou po vyřešení situace navráceny zpět.
Dalším nebezpečným znakem popisovaných případů vishingu je, že podvodníci, vydávající se za bankovní úředníky, znají většinou ještě před prvotním zavoláním různé informace o volaných osobách a využívají také tak zvaný spoofing, při kterém dokáží velmi věrohodně napodobit telefonní čísla bank.
Aby nepojal volaný žádné podezření, následuje v blízké době navíc další telefonát, kdy se druhý podvodník vydává za policistu, který jednání „bankovního úředníka“ potvrzuje a nabádá k provedení transakce. Může však také nastat situace, že podvodník, vydávající se za policistu zavolá jako první a nabádá k uposlechnutí pokynů bankovního úředníka, který klientovi následně zavolá. Samozřejmě se o pravého úředníka banky nejedená!
Jak se v případě nechtěného kontaktování zachovat?
- Pamatujte, že bankovní instituce nikdy nic takového po klientovi nepožadují.
- Na podobné hovory nikdy nereagujte, nesdělujte žádné osobní údaje, celá čísla platebních karet, CVV kód ani přístupové údaje k online bankovnictví.
- Pravidelně si aktualizujte antivirové programy.
- Přihlašování do online bankovnictví nikdy neprovádějte na veřejně dostupných sítích, které nebývají zabezpečeny.
- V případě pochybností kontaktujte svou banku.
- Myslete na to, že podvodník dokáže napodobit jakékoliv telefonní číslo, SMS zprávu, nebo e-mailovou adresu.
- Nemažte případnou komunikaci a uchovejte ji pro potřeby policie.
- Pokud Vás výše uvedeným způsobem někdo kontaktoval, neváhejte vše oznámit Policii České republiky na tísňové lince 158.
Nejnovější aktuality:
- Tři měsíce ve škole za námi. [20. listopadu, 14:41]
- Podzimní mlhy a déšť [7. listopadu, 14:41]
- Nezapomeňte na výměnu pneumatik [1. listopadu, 14:18]
- Památka zesnulých se blíží [1. listopadu, 14:12]
- Předjížděl na přechodu pro chodce na plné čáře [1. listopadu, 14:03]
- Odpoledne byla účastníkem dopravní nehody, večer nadýchala přes 4 promile [1. listopadu, 09:18]
- Muž si hrál na revizora [1. listopadu, 09:09]
- Dodržuj stanovenou rychlost! [23. října, 14:39]
- Buď v bezpečí [18. října, 14:33]
- Věnujte se řízení! [18. října, 13:58]
- Na agresivního muže vyjížděli strážníci několikrát [15. října, 16:20]
- Strážníci našli dvě hledané osoby během jednoho dne [15. října, 16:11]
- Upadla ve svém bytě, pomoc přišla po několika dnech [15. října, 16:05]
- Chovali se agresivně, skončili v poutech [15. října, 16:00]
- Mezinárodní den seniorů [7. října, 14:52]