Pomáháme seniorům, chráníme seniory – falešný bankovní úředník
MĚLNICKO - Současný trend, kdy se komunikace ve velké míře přesouvá do prostředí internetu, všem na jednu stranu usnadňuje život a umožňuje komunikaci s přáteli, na druhou stranu však nahrává podvodníkům. Ti používají různé praktiky, kterými se snaží důvěřivé jedince připravit o jejich úspory.
Jedním z aktuálních trendů těchto nezákonných praktik podvodníků je tak zvaný vishing.
Modus operandi jednoho z typických případů jednoduchý. Pachatel zatelefonuje na vytipované číslo v neobvyklou hodinu, často se tak stává v noci. Představí se jako pracovník banky, který zjistil napadení bankovního účtu. Falešní bankovní úředník následně tvrdí, že je velká hrozba ztráty finančních úspor a že je potřeba rychle jednat, aby tomu mohl zabránit.
Těmito slovy pochopitelně volané osoby vystraší a zároveň se je snaží přimět peníze z bankovního účtu převést na bankovní účet, který je dle jeho tvrzení bezpečný. Velmi často přitom argumentuje slovy, že se jedná pouze o dočasné bezpečnostní opatření a zajištěné peníze budou po vyřešení situace navráceny zpět.
Dalším nebezpečným znakem popisovaných případů vishingu je, že podvodníci, vydávající se za bankovní úředníky, znají většinou ještě před prvotním zavoláním různé informace o volaných osobách a využívají také tak zvaný spoofing, při kterém dokáží velmi věrohodně napodobit telefonní čísla bank.
Aby nepojal volaný žádné podezření, následuje v blízké době navíc další telefonát, kdy se druhý podvodník vydává za policistu, který jednání „bankovního úředníka“ potvrzuje a nabádá k provedení transakce. Může však také nastat situace, že podvodník, vydávající se za policistu zavolá jako první a nabádá k uposlechnutí pokynů bankovního úředníka, který klientovi následně zavolá. Samozřejmě se o pravého úředníka banky nejedená!
Jak se v případě nechtěného kontaktování zachovat?
- Pamatujte, že bankovní instituce nikdy nic takového po klientovi nepožadují.
- Na podobné hovory nikdy nereagujte, nesdělujte žádné osobní údaje, celá čísla platebních karet, CVV kód ani přístupové údaje k online bankovnictví.
- Pravidelně si aktualizujte antivirové programy.
- Přihlašování do online bankovnictví nikdy neprovádějte na veřejně dostupných sítích, které nebývají zabezpečeny.
- V případě pochybností kontaktujte svou banku.
- Myslete na to, že podvodník dokáže napodobit jakékoliv telefonní číslo, SMS zprávu, nebo e-mailovou adresu.
- Nemažte případnou komunikaci a uchovejte ji pro potřeby policie.
- Pokud Vás výše uvedeným způsobem někdo kontaktoval, neváhejte vše oznámit Policii České republiky na tísňové lince 158.
Nejnovější aktuality:
- Nechtěl odejít z večírku, který končil [1. ledna, 13:25]
- Na prodejně vypil láhev vína, kterou poté odmítl zaplatit [1. ledna, 13:10]
- Choval se agresivně k záchranářům, kteří jej chtěli ošetřit [1. ledna, 13:00]
- Pokusil se znásilnit svého spolubydlícího [1. ledna, 12:54]
- Oslavy nového roku [20. prosince 2024, 12:22]
- Senioři v bezpečí [20. prosince 2024, 07:49]
- Bezpečné nákupy [16. prosince 2024, 14:29]
- Pětatřicetiletý muž může skončit až na 5 let ve vězení [13. prosince 2024, 08:13]
- (Ne)pozornost za volantem [13. prosince 2024, 07:57]
- Láhev s vodou nechal bez dozoru, když se poté napil, udělalo se mu špatně [6. prosince 2024, 10:59]
- Muž se choval agresivně, způsobil zranění zasahujícímu strážníkovi [6. prosince 2024, 10:55]
- Vyhrožoval své dceři zabitím [6. prosince 2024, 10:51]
- Policisté splnili svůj slib [3. prosince 2024, 08:35]
- Sebeobrana pro ženy [30. listopadu 2024, 18:00]
- Pozor na podvody v kyberprostoru!!! [28. listopadu 2024, 13:06]