Pomáháme seniorům, chráníme seniory – falešný bankovní úředník

10. listopadu 2021, 13:54 Novinky
Tato aktualita je již více než tři roky stará, nemusí obsahovat aktuální informace. » Otevřít nejnovější aktuality

MĚLNICKO - Současný trend, kdy se komunikace ve velké míře přesouvá do prostředí internetu, všem na jednu stranu usnadňuje život a umožňuje komunikaci s přáteli, na druhou stranu však nahrává podvodníkům. Ti používají různé praktiky, kterými se snaží důvěřivé jedince připravit o jejich úspory. 

Jedním z aktuálních trendů těchto nezákonných praktik podvodníků je tak zvaný vishing.


Modus operandi jednoho z typických případů jednoduchý. Pachatel zatelefonuje na vytipované číslo v neobvyklou hodinu, často se tak stává v noci. Představí se jako pracovník banky, který zjistil napadení bankovního účtu. Falešní bankovní úředník následně tvrdí, že je velká hrozba ztráty finančních úspor a že je potřeba rychle jednat, aby tomu mohl zabránit. 


Těmito slovy pochopitelně volané osoby vystraší a zároveň se je snaží přimět peníze z bankovního účtu převést na bankovní účet, který je dle jeho tvrzení bezpečný. Velmi často přitom argumentuje slovy, že se jedná pouze o dočasné bezpečnostní opatření a zajištěné peníze budou po vyřešení situace navráceny zpět.


Dalším nebezpečným znakem popisovaných případů vishingu je, že podvodníci, vydávající se za bankovní úředníky, znají většinou ještě před prvotním zavoláním různé informace o volaných osobách a využívají také tak zvaný spoofing, při kterém dokáží velmi věrohodně napodobit telefonní čísla bank.

Aby nepojal volaný žádné podezření, následuje v blízké době navíc další telefonát, kdy se druhý podvodník vydává za policistu, který jednání „bankovního úředníka“ potvrzuje a nabádá k provedení transakce. Může však také nastat situace, že podvodník, vydávající se za policistu zavolá jako první a nabádá k uposlechnutí pokynů bankovního úředníka, který klientovi následně zavolá. Samozřejmě se o pravého úředníka banky nejedená!


Jak se v případě nechtěného kontaktování zachovat?

  • Pamatujte, že bankovní instituce nikdy nic takového po klientovi nepožadují.
  • Na podobné hovory nikdy nereagujte, nesdělujte žádné osobní údaje, celá čísla platebních karet, CVV kód ani přístupové údaje k online bankovnictví.
  • Pravidelně si aktualizujte antivirové programy.
  • Přihlašování do online bankovnictví nikdy neprovádějte na veřejně dostupných sítích, které nebývají zabezpečeny.
  • V případě pochybností kontaktujte svou banku.
  • Myslete na to, že podvodník dokáže napodobit jakékoliv telefonní číslo, SMS zprávu, nebo e-mailovou adresu.
  • Nemažte případnou komunikaci a uchovejte ji pro potřeby policie.
  • Pokud Vás výše uvedeným způsobem někdo kontaktoval, neváhejte vše oznámit Policii České republiky na tísňové lince 158.

Bankovní úředník.jpg

Nejnovější aktuality:

- Buď v bezpečí [18. října, 14:33]

- Věnujte se řízení! [18. října, 13:58]

- Na agresivního muže vyjížděli strážníci několikrát [15. října, 16:20]

- Strážníci našli dvě hledané osoby během jednoho dne [15. října, 16:11]

- Upadla ve svém bytě, pomoc přišla po několika dnech [15. října, 16:05]

- Chovali se agresivně, skončili v poutech [15. října, 16:00]

- Mezinárodní den seniorů [7. října, 14:52]

- Evropský týden mobility [2. října, 14:08]

- Konec letních prázdnin [5. září, 11:22]

- Zebra se za tebe nerozhlédne [5. září, 11:20]

- Bezpečný návrat z dovolené a prázdnin [30. srpna, 18:40]

- Prázdniny končí, škola začíná [30. srpna, 18:39]

- Ruce na volant [30. srpna, 18:37]

- Bezpečně u vody [21. srpna, 14:33]

- Zaměřeno na rychlost [21. srpna, 14:31]

Zpět na hlavní stránku