Pomáháme seniorům, chráníme seniory – falešný bankovní úředník
MĚLNICKO - Současný trend, kdy se komunikace ve velké míře přesouvá do prostředí internetu, všem na jednu stranu usnadňuje život a umožňuje komunikaci s přáteli, na druhou stranu však nahrává podvodníkům. Ti používají různé praktiky, kterými se snaží důvěřivé jedince připravit o jejich úspory.
Jedním z aktuálních trendů těchto nezákonných praktik podvodníků je tak zvaný vishing.
Modus operandi jednoho z typických případů jednoduchý. Pachatel zatelefonuje na vytipované číslo v neobvyklou hodinu, často se tak stává v noci. Představí se jako pracovník banky, který zjistil napadení bankovního účtu. Falešní bankovní úředník následně tvrdí, že je velká hrozba ztráty finančních úspor a že je potřeba rychle jednat, aby tomu mohl zabránit.
Těmito slovy pochopitelně volané osoby vystraší a zároveň se je snaží přimět peníze z bankovního účtu převést na bankovní účet, který je dle jeho tvrzení bezpečný. Velmi často přitom argumentuje slovy, že se jedná pouze o dočasné bezpečnostní opatření a zajištěné peníze budou po vyřešení situace navráceny zpět.
Dalším nebezpečným znakem popisovaných případů vishingu je, že podvodníci, vydávající se za bankovní úředníky, znají většinou ještě před prvotním zavoláním různé informace o volaných osobách a využívají také tak zvaný spoofing, při kterém dokáží velmi věrohodně napodobit telefonní čísla bank.
Aby nepojal volaný žádné podezření, následuje v blízké době navíc další telefonát, kdy se druhý podvodník vydává za policistu, který jednání „bankovního úředníka“ potvrzuje a nabádá k provedení transakce. Může však také nastat situace, že podvodník, vydávající se za policistu zavolá jako první a nabádá k uposlechnutí pokynů bankovního úředníka, který klientovi následně zavolá. Samozřejmě se o pravého úředníka banky nejedená!
Jak se v případě nechtěného kontaktování zachovat?
- Pamatujte, že bankovní instituce nikdy nic takového po klientovi nepožadují.
- Na podobné hovory nikdy nereagujte, nesdělujte žádné osobní údaje, celá čísla platebních karet, CVV kód ani přístupové údaje k online bankovnictví.
- Pravidelně si aktualizujte antivirové programy.
- Přihlašování do online bankovnictví nikdy neprovádějte na veřejně dostupných sítích, které nebývají zabezpečeny.
- V případě pochybností kontaktujte svou banku.
- Myslete na to, že podvodník dokáže napodobit jakékoliv telefonní číslo, SMS zprávu, nebo e-mailovou adresu.
- Nemažte případnou komunikaci a uchovejte ji pro potřeby policie.
- Pokud Vás výše uvedeným způsobem někdo kontaktoval, neváhejte vše oznámit Policii České republiky na tísňové lince 158.
Nejnovější aktuality:
- Den bezpečného internetu [12. února, 08:09]
- V kyberprostoru buďte obezřetní [12. února, 08:07]
- Bezpečnostní pásy: malý krok pro velkou bezpečnost. [6. února, 13:36]
- Policisté objasnili několik krádeží [5. února, 13:21]
- Suchej únor [5. února, 13:19]
- Na motocyklu policistům neujel [5. února, 13:17]
- Buďte vidět! [27. ledna, 15:07]
- Vyhazoval odpadky z kontejneru, následně byl pohřešovanou osobou [23. ledna, 14:53]
- Způsobil dopravní nehodu a z místa odjel. O několik dní později chtěl spáchat sebevraždu. [21. ledna, 14:42]
- Ruce na volant [16. ledna, 13:13]
- V kanále byl nalezen mrtvý muž [3. ledna, 14:24]
- Pod vlivem alkoholu manipuloval v baru se zbraní [3. ledna, 10:01]
- APK nalezli muže bez známek života [2. ledna, 13:59]
- Pro zmatenou starší ženu, pohybující se v noci v Kralupech, si přijela dcera z Prahy [1. ledna, 13:35]
- Nechtěl odejít z večírku, který končil [1. ledna, 13:25]